22. 11. 2022 11:00 - 16:00
Andaluský vládní program, realizovaný prostřednictvím IMFE, se zaměřuje na podporu a realizaci školení, které mají za cíl posílit osobní a profesní růst jak zaměstnaných, tak nezaměstnaných osob s cílem vylepšit jejich kariérní postup a zaměstnatelnost. Výcvik, strukturovaný do několika modulů, je navržen tak, aby odrážel aktuální potřeby pracovního trhu a zvyšoval konkurenceschopnost firem, přičemž jsou realizovány různé školící iniciativy a programy v rámci Národního systému zaměstnanosti a veřejných služeb zaměstnanosti. Účastníci školení po jeho absolvování obdrží oficiální certifikát od Junta de Andalucía. Organizace má v nabídce mnoho kurzů různého zaměření, jejichž absolventi jsou uplatnitelní na trhu práce. Mezi nabízenými kurzy jsou i kurzy zaměřené na počítačovou gramotnost, programování, zpracování digitální fotografie a další.
Setkání se zástupci organizace bylo zahájeno přednáškou, na které jsme se dozvěděli obecné i zcela konkrétní informace o vzdělávacích programech i o principu financování a podpory ze strany Rady města Malaga. Kurzy jsou vedeny zkušenými lektory, kteří jsou pečlivě vybíráni vedením organizace, a probíhají převážně prezenčně. V době pandemie byly poskytovány ve větší míře distanční kurzy online formou, ale - stejně jako u nás - bylo obtížné a špatně uchopitelné hodnocení výsledků jednotlivých studentů. Proto - i přes velký rozmach online výuky v současné době - se organizace snaží vrátit se v převážné většině kurzů zpět k prezenční výuce.
V diskuzi jsme se shodli, že se hodnocení studentů v období pandemie stalo významnou výzvou pro vzdělávací sektor, zejména v kontextu vyššího vzdělávání. Některé instituce redukovaly své vzdělávací postupy na pouhé spouštění přednahraných přednášek a prezentací, což může mít negativní vliv na kvalitu vzdělání a interakci studentů. Zkoušky často mají pouze formu online testů, jejichž schopnost validně hodnotit hloubkové znalosti a dovednosti studentů je diskutabilní. S narůstajícím počtem zkoušek prováděných online se objevuje i zvýšená možnost podvádění, což zpochybňuje integritu výsledků a dosažených hodnocení. Studenti mají možnost během online testů využívat nepovolené zdroje informací, což zkresluje (a zpravidla nadhodnocuje) úroveň jejich schopností a znalostí. Proto vzdělávací organizace stojí před výzvou implementovat alternativní metody hodnocení, které jsou schopné objektivně odrážet úroveň studentů. Tato situace klade důraz na nutnost inovací v oblasti digitálního vzdělávání a hodnocení.
Byli jsme provedeni i vnějším areálem střediska, nahlédli jsme do dílenských prostor, ve kterých před pandemií probíhala výuka řemeslných kurzů. Některé kurzy, jak nám vysvětlil zástupce organizace, je obtížné v době po-pandemické opět nastartovat, jelikož dílenská technika je zakonzervovaná, situace nejistá, a proto vyčkávají, jak se dále situace vyvine.
Během diskuse na téma problémů hodnocení studentů v online prostředí jsme vypracovali několik potenciálních řešení, jak se vypořádat s tímto aktuálním tématem. Jednou z možností jsou online nástroje pro hodnocení, jako jsou Google Forms a Kahoot, které umožňují snadné a interaktivní vytváření kvízů a testů. Další variantou se jeví být individuální online zkoušky, i když tato možnost je časově náročná jak pro studenty, tak pro vyučující. Možností je i zadání konkrétního úkolu ke zpracování online, což však může být v některých předmětech limitováno. Důležité je si uvědomit, že v online prostředí vyučující nemá nikdy absolutní kontrolu nad studentem a jeho pracovním prostředím. I přes různá technologická opatření existuje stále prostor pro nečestné jednání. Výzvou tak zůstává nalezení rovnováhy mezi flexibilitou a integritou hodnocení, aby byl zachován smysluplný přístup k výsledkům studentů.
Zajímala nás i finanční stránka, pokud je vzdělávací organizace s takto rozsáhlým komplexem a širokou výbavou pro studenty nejrůznějšího zaměření nucena omezit svoji činnost. Zástupci organizace nám vysvětlili, že existoval systém na podporu omezených oborů, a že důležitou roli sehrála i skutečnost, že organizace je podpořena Radou města Malaga. Shodli jsme se na tom, že pro vzdělávací organizaci, která by byla plně závislá na příjmech ze vzdělávací činnosti, by taková situace pravděpodobně byla likvidační.