17. 11. 2022 9:30 - 16:00
Zatímco v České republice se ve čtvrtek 17. 11. 2022 slavil Den boje za svobodu a demokracii, my v Malaze jsme sice krátce vzpomněli a pohovořili o roce 1989 (ano, máme mezi sebou i přímého účastníka událostí na Národní třídě), ale pak jsme se již pilně věnovali dalšímu bodu našeho programu. Tím byla vzdělávací instituce I.E.S. Politécnico Jesús Marín - polytechnická, komplexně a prakticky zaměřená škola, která ve vysoké míře, jak jsme se mohli sami přesvědčit, využívá digitální prostředky v procesu výuky. Zařadit tuto instituci výhradně do jedné z "našich" kategorií (gamifikace/digitální vzdělávání/hodnocení školení/facilitační dovednosti) není možné. Výuka je všestranná a je zde nabízeno mnoho specializací - opět jak pro žáky denního studia, tak i v rámci celoživotního vzdělávání. A zjistili jsme, že ve Španělsku je o celoživotní vzdělávání zájem - lidé si uvědomují, že se mohou lépe uplatnit na trhu práce a chtějí zvyšovat svoji kvalifikaci. Navíc v současné překotné době to bez zvyšování kvalifikace ani nejde. Vzdělávací programy v regionu jsou podporovány Radou města Malaga, a takový systém v plošném měřítku můžeme jen závidět...
Na schůzce, která probíhala v prostorách polytechnické školy, jsme měli možnost ponořit se hlouběji do světa moderního a komplexního vzdělávání, které je pečlivě a prakticky propojeno s digitálními technologiemi. Při procházce zařízením a diskusích s přednášejícími a správci programu jsme byli svědky, jak škola nejen přijímá, ale i aktivně využívá digitální prostředky ve výukovém procesu. Nabídka studijních oborů je velmi široká - od renovování automobilů (nikoliv oprav, jedná se o umělecko-řemeslný obor), přes instalace elektrických rozvodů, aplikovanou elektrotechniku až po pořizování digitálních záznamů (foto, video, audio) a jejich zpracování. Samostatným a žádaným oborem je pak tvorba 3D modelů nejrůznějších objektů se zaměřením na stavebnictví (zde se studenti naučí vymodelovat například 3D budou a rozpracovat jednotlivá podlaží), a s využitím speciální aplikace lze pak tyto modely natáčet a prohlížet v počítači či pomocí mobilního zařízení.
První téma naší návštěvy se týkalo struktury a podstaty nabízených kurzů. V tomto kontextu se diskutovalo o flexibilitě a rozmanitosti výukových programů. Druhé téma se zaměřilo na význam celoživotního vzdělávání, zejména ve španělském kontextu. Byli jsme informováni, a výměnou názorů to bylo také potvrzeno, že ve Španělsku je stoupající zájem o kontinuální rozvoj dovedností a kvalifikace mezi pracující populací. Účastníci schůzky sdíleli své názory a zkušenosti týkající se toho, jak lze celoživotní vzdělávání posílit a jakou roli v tom může sehrát vzdělávací instituce a zda by bylo možné vzdělávání realizovat i bez veřejné podpory. Další téma se věnovalo konkrétním studijním oborům a kurům nabízeným školou. Diskutovali jsme o praktickém využití těchto dovedností v praxi a jak mohou být integrovány do různých odvětví průmyslu.
Příklad skupinové studentské práce napříč ročníky
Na této instalaci si studenti vyzkoušeli aplikovat znalosti hned z několika různých směrů - vlastní návrh modelu, maskování (barevné provedení), elektroinstalace, enviromentální management (část modelu je vytvořena z použitých PET lahví), programování v jazyce Python. Součástí celkové práce je i propagace této instalace na sociálních sítích. Na první pohled jde možná o jednoduchou záležitost, ale přitom je instalace velmi působivá a poskytuje možnost nejen široké škály prací, které si studenti mohli vyzkoušet, ale vyžaduje i týmovou spolupráci mezi jednotlivými skupinami studentů, což je pro praktický život velmi dobrá zkušenost.
Studovna
- je volně přístupná denním studentům i účastníkům kurzů dalšího vzdělávání, k dispozici je nejen knihovna,. ale i počítače s kvalitním internetovým připojením.
Citáty slavných motivují studenty, my jsme si procvičili použití aplikace Překladač :) Který citát je vám nejbližší?
Odborná učebna praktické eletrotechniky zaujala hlavně mužskou část naší skupiny :) To ale není vůbec španě, naopak. Každý si vždy našel to "své" téma, často probíhaly individuální rozhovory a výměny zkušeností.
Aplikovaná elektronika
Aby bylo jasno, ta postava úplně vpravo k nám nepatří. Ale velmi jsme si ji oblíbili :) Jde o názornou ukázku využití základních principů a propojení elektronické a mechanické části řídícího systému. Mohli jsme si vyzkoušet, jak model reaguje na jednotlivé povely, z instalace bylo zcela patrné, na jakém principu taková robotická zařízení pracují. Pak je pouze otázkou modelování rozhraní, pomocí kterého se systém ovládá. Zde pro názornost se jednalo o tlačítkový panel, ale stejně je možné obdobné modely ovládat dálkově, nebo i hlasovými povely. Sofistikovanější robot je umístěn například v IQ Landii v Liberci, zde jsme ocenili zcela srozumitelnou demonstraci principů a možnost studentů detailně se seznámit a vyzkoušet si robotickou činnost.
Instituce má k dispozici pro své studenty i nahrávací studio. Nejde však ani tolik o umělecké výkony, ale o jejich zpracování. Studenti nejsou pouze pasivními uživateli studia; aktivně se účastní nahrávání audia, videa a pořizování fotografií. Jakmile je materiál zachycen, začíná druhá, stejně důležitá fáze: proces zpracování. Studenti se učí editaci audia a videa, úpravu fotografií, mixování zvuku a mnoho dalších dovedností, které jsou nyní klíčové v digitálním věku. Je důležité poznamenat, že proces učení je pevně zakotven v používání široké škály digitálních nástrojů a softwaru. Studenti se seznamují s moderními technologiemi, jako jsou speciální programy pro editaci videa a zvuku, grafické editory, a různé platformy určené k publikování a sdílení obsahu. Tyto nástroje jim umožňují transformovat syrový materiál do finálních produktů, které jsou připraveny k prezentaci a sdílení s veřejností. Proces také zahrnuje fázi kritiky a zpětné vazby. Po dokončení editace je studentům poskytnuta platforma, kde mohou prezentovat svou práci vrstevníkům a lektorům. Zde se studenti učí také kritickému myšlení a přijímání konstruktivní kritiky, což je nezbytné pro jakoukoli kreativní práci a profesionální rozvoj. Na tomto setkání bylo jasné, že instituce má za cíl nejen podporovat kreativitu svých studentů, ale také je vybavit dovednostmi, které jsou nyní klíčové ve stále se vyvíjejícím digitálním světě.
Tyto "podivné" obrazce, které vidíte na obrázcích níže, jsou součástí procesu 3D modelace objektů. Je to samostatná disciplína, které je předmětem pololetních kurzů pro dospělé. V těchto kurzech se studenti naučí základní principy 3D modelace, seznámí se s 3D tiskem, ale hlavně po absolvování kurzu jsou schopni navrhovat, modelovat a finálně vytvořit 3D modely reálných objektů. Jak to funguje, můžete vidět a slyšet na videu.
Kdo zná princip, může takové "obrazce" namalovat i třeba tužkou na papír. Podstatný totiž není vlastní obrazec, ale konkrétní body a jejich vzájemná poloha. Šablonu může tvořit i třeba barevný obrázek, ve kterém jsou bodu důmyslně ukryty (ale viditelné pro kameru, která šablonu snímá a podle vzájemné polohy bodů zobrazuje daný objekt v příslušném úhlu a velikosti.
Znalost této problematiky je na trhu práce velmi žádaná a zájem o tento obor je obrovský. My jsme byli rádi, že jsme se mohli seznámit s principy 3D modelace, ale bez absolvování kurzu by to asi nešlo... :)