15. 11. 2022 10:30 - 15:30
IES Pablo Picasso je vzdělávací instituce pro starší děti a dospělé. Z pohledu českého vzdělávacího systému se tedy dá říct, že poskytuje jak vzdělávání formální (obdoba střední školy), tak i neformální vzdělávání pro zájemce z řad dospělých osob (ale nejen dospělých, kurzů se mohou účastnit i mladší zájemci). Na schůzce se zástupci této vzdělávací instituce jsme se bavili o problémech při vzdělávání v době pandemie a s tím spojeným problematickým hodnocením jak žáků, tak i účastníků školení.
V úvodu setkání jsme nejprve představili naši organizaci. Zaměření na vzdělávání dospělých bylo společným tématem obou organizací a se vzděláváním (i restrikcemi) v období pandemie získali zástupci obou stran bohužel bohaté zkušenosti. Hned v úvodu jsme se ale shodli na tom, že pandemie byla nejen hrozbou, ale i výzvou a impulzem k masívnímu využívání nejen nových technologií a nástrojů, ale i těch stávajících, které se dosud využívaly spíše okrajově - a to především nástroje umožňující online komunikaci.
IES Pablo Picasso, vzdělávací instituce, která nabízí širokou škálu kurzů, které se zaměřují jak na mladé lidi, tak na dospělé, nás hostila na inspirativním setkání, kde jsme se ponořili do komplexních problémů, kterým čelí vzdělávací sektor, zejména v kontextu pandemie.
První část diskuze byla zaměřena na nástrahy vzdělávání během pandemie. Hlavní body, které byly zdůrazněny, zahrnovaly přechod na distanční vzdělávání a výzvy, které to přineslo jak pro studenty, tak pro vyučující. Pohovořili jsme o problémech, jako jsou digitální nerovnosti mezi studenty, obtíže při udržení motivace a zajištění efektivní a konzistentní komunikace v online prostředí.
Další segment setkání se soustředil na jednu z nejkontroverznějších otázek v současném vzdělávání: hodnocení. Jak upravit hodnoticí mechanismy tak, aby spravedlivě reflektovaly schopnosti studentů v tomto neobvyklém období? Zvažovali jsme alternativní metody hodnocení, diskutovali o výhodách a nevýhodách standardizovaných testů a zkoumali možnosti adaptace hodnocení k aktuálním podmínkám a potřebám studentů.
Také jsme prozkoumali metody, jak poskytnout podporu a vedení studentům na dálku. Tento bod rozhovoru zahrnoval strategie pro posilování studentova sebevědomí, emoční podpory, a jak můžeme aktivně vstoupit a pomoci v případě, že studenti ukážou známky boje či izolace.
S ohledem na neformální vzdělávání jsme hledali způsoby, jak přizpůsobit a přetvořit kurzy a programy, abychom co nejvíce využili online formát a zároveň udrželi kvalitu a zapojení účastníků. Zkoumali jsme účinnost různých online platforem a nástrojů a diskutovali o metodách, které by mohly efektivně simulovat interaktivní a sociální aspekty fyzických tříd a workshopů.
Jako závěrečnou poznámku jsme sdíleli názory na to, jak je důležité spojit síly, sdílet zkušenosti a strategie, které nám mohou pomoci nejen přežít, ale i prosperovat v těchto náročných dobách. Toto setkání bylo zásadním krokem k vytvoření síťové podpory a kolaborativních projektů, které nám všem mohou umožnit pokračovat v nabízení vysoce kvalitního vzdělávání, ať už formálního nebo neformálního, pro všechny naše studenty a účastníky kurzů.
To vše představuje hlubší pohled na témata, která byla probírána během našeho setkání se zástupci IES Pablo Picasso, a také odráží širší problémy a diskuse, které probíhají v celém vzdělávacím sektoru.